رویارویی اروپا و امریکا در زمین <قدس>









گروه جهان/     پس از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا، که به‌موجب آن قدس را به‌عنوان پایتخت رژیم اشغالگر معرفی کرد، اگرچه درگیری‌های میان فلسطینی‌ها و ارتش اسرائیل وارد فاز تازه‌ای شد، اما در کنار آن صف‌کشی‌های جدیدی در عرصه جهان مقابل مواضع تل آویو و واشنگتن کشیده شد که حاکی از شکل‌گیری اتحاد جهانی جدیدی علیه اشغالگری اسرائیل بود. در جدیدترین اقدام جهانی در چنین مبارزه‌ای، کمیسیون اروپا در پی تهدیدهای امریکا برای قطع کمک‌های مالی به فلسطینیان، با انتشار بیانیه‌ای جزئیات بسته جدید کمک به فلسطین را شامل کمک‌هایی برای حفظ «هویت فلسطینی» قدس و حمایت از فلسطینیان در مسیر تأسیس کشور فلسطین به‌عنوان بخشی از راه حل دو کشور برای مناقشه خاورمیانه اعلام کرد.
به‌گزارش ایرنا، یوهانس هان، کمیسیونر امور همسایگی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه با تصویب بسته جدید کمک، به حمایت از تلاش فلسطینی‌ها برای تأسیس کشور فلسطین به‌عنوان بخشی از راه حل دو کشور با شهر قدس به‌عنوان پایتخت هر دو کشور اسرائیل و فلسطین ادامه خواهد داد. این بسته 42.5 میلیون یورو ارزش دارد و به گفته این کمیسیون شامل 14.9 میلیون یورو برای فعالیت‌هایی در قدس شرقی برای حفظ هویت فلسطینی این شهر و مقابله با وخامت نگران‌کننده شاخص‌های اجتماعی - اقتصادی از جمله فقر گسترده است. تمرکز پروژه‌ها بر اقدام‌های حمایتی، جوانان و آموزش و حمایت از بخش خصوصی خواهد بود. همچنین 27.6میلیون یورو برای حمایت از تشکیل یک دولت دموکراتیک فلسطینی از طریق اصلاحات هدفمند سیاسی و تقویت نهادهای کوچک و متوسط، تقویت جامعه مدنی فلسطین و ایجاد دسترسی به آب و انرژی صرف خواهد شد. چندی پیش، واشنگتن اعلام کرده بود، اگر فلسطین راضی به مذاکره و صلح با اسرائیل نشود کمک‌های مالی‌اش را به این کشور قطع خواهد کرد و در ادامه این تصمیم را عملی کرد و نیمی از کمک‌ها را به حالت تعلیق درآورد اما فلسطینی‌ها با صراحت نشان دادند که باز هم حاضر به پذیرش صلح اجباری نیستند. از سوی دیگر رئیس موقت شورای امنیت بعد از ظهر پنجشنبه در نشست خبری خود با اشاره به جلسه شورای امنیت درباره مسأله فلسطین صریحاً گفت که برگزاری این جلسه بدون حضور محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان ممکن نیست و گوش دادن به سخنان رئیس فلسطین برای اعضای شورای امنیت مفید خواهد بود. اما این تصمیم واکنش فوری رژیم صهیونیستی را در پی داشت و دنی دانون سفیر این رژیم در سازمان ملل گفت: «حضور محمود عباس در جلسه ماه فوریه، به معنای شکست مذاکرات است. عباس از این راه تلاش می‌کند تا همه فرصت‌های از سرگیری مذاکرات با اسرائیل را نابود کند. او روایت کاملاً نادرستی از واقعیات امروزی دارد و با ادامه اقدام یکجانبه‎اش علیه امریکا و اسرائیل به آینده روشن مردمش آسیب می‌زند.» در همین حال اتحادیه عرب نیز روز پنجشنبه نشستی درباره مسائل مربوط به قدس تشکیل داد که احمد ابوالغیط دبیرکل آن، در نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب هشدار داد که «تعرض به آینده قدس بازی با آتش است» و بار دیگر تصمیم ترامپ در قبال قدس را مورد انتقاد و سرزنش قرار داد. شورای حقوق بشر سازمان ملل هم ضمن اعلام اینکه ۲۰۶ شرکت را در ارتباط با فعالیت‌های شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسرائیل در کرانه باختری شناسایی کرده، از آنها خواست تا از هرگونه مشارکت در نقض‌های حقوقی علیه فلسطینی‌ها اجتناب کنند. وزیر خارجه آلمان هم بار دیگر تأکید کرد  قرار نیست سفارت کشورش را به بیت‌المقدس انتقال دهد.
تقلای بیهوده رژیم صهیونیستی
 برای تضعیف فلسطین
خصومت رژیم صهیونیستی با مردم فلسطین، به جنگ روانی و فیزیکی ختم نمی‌شود. این رژیم از هر فرصتی برای صدمه زدن به‌مردمی که دهه‌هاست از خانه‌شان بیرون رانده شده‌اند و نسل به نسل شاهد ستمگری و بی‌عدالتی بوده‌اند، استفاده می‌کند. در تازه‌ترین اقدام این رژیم، وزیر امنیت آن دستور به تعطیلی تعدادی از مؤسسه‌های فلسطینی در قدس اشغالی را داده است.
به‌گزارش «ایران» به نقل از پایگاه خبری اسرائیل نشنال نیوز، گیلعاد اردان وزیر امنیت داخلی و امور استراتژیک اسرائیل روز پنجشنبه به ممنوعیت بازگشایی دفاتر Orient House و نهادهای زیرمجموعه آن که به مقام‌های فلسطینی مرتبط هستند، دستور داد. دفاتر اتاق بازرگانی، شورای عالی گردشگری، مرکز پژوهش‌های فلسطین و... از جمله این نهادها هستند. اردان در دفاع از تصمیم خود گفت: «مبارزه برای بسط قدرت اسرائیل در تمام بخش‌های بیت‌المقدس تا همیشه ادامه دارد و مقام‌های فلسطینی هم دائماً در تلاش برای تضعیف قدرت و حاکمیت اسرائیل در پایتخت ما هستند که البته من اجازه چنین کاری را نمی‌دهم.»
با این حال رژیم صهیونیستی به این اکتفا نکرد و در ادامه سیاست‌های سرگوبگرانه خود مواضع حماس را نیز در نوار غزه هدف قرار داد. به گزارش ایرنا، منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مواضع نیروهای مقاومت در نواره غزه را مورد هدف قرار دادند. حمله هوایی جنگنده‌های این رژیم به یک مرکز دیده‌بانی فلسطینی در غزه هیچ خسارتی برجای نگذاشت. پس از ساعتی ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که این حمله، پاسخی به حمله راکتی پنجشنبه شب است که از نوار غزه به اراضی اشغالی شلیک شد. در همین حال گزارش شده چندین حمله موشکی دیگر به نوار غزه صورت گرفته است.
در همین حال با‌وجود اعتراض دولت اسرائیل، پارلمان لهستان قانونی را تصویب کرد که نقش این کشور را در هولوکاست انکار می‌کند. نهادهای یهودی می‌گویند که برخی از مردم لهستان با جنایات آلمان نازی علیه یهودیان همکاری داشته‌اند. به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری دویچه وله، پارلمان و سنای لهستان چهارشنبه شب با اکثریت آرا، قانونی را تصویب کردند که نقش دولت و مردم این کشور را در برپایی اردوگاه‌های کار اجباری و جنایات هولوکاست انکار می‌کند و بدین ترتیب هیچ مسئولیتی در طی جنگ جهانی دوم به عهده کشور لهستان نخواهد بود. اما نخست‌وزیر اسرائیل با انتقاد از این طرح، اعلام کرد که بشدت با لایحه مخالف است و صریحاً گفت که هیچ کس نمی‌تواند تاریخ و هولوکاست را انکار کند.


برش
حمایت نوجوانان یهودی امریکا از التمیمی
عهد التمیمی‌ نوجوان فلسطینی، 17 سالگی‌اش را در سلول انفرادی رژیم صهیونیستی آغاز کرد در حالی که بیرون از زندان صدها نوجوان مسلمان و یهودی به نشانه حمایت از او به خیابان‌ها آمدند. به‌گزارش «ایران» به نقل از پایگاه خبری تین‌وگه، در 31 ژانویه آخرین روز نخستین ماه سال 2018 ایالات متحده شاهد حضور صدها نوجوان یهودی بود که برای نشان دادن اعتراضشان به دستگیری دختری همسن و سال خودشان با پلاکاردهایی که بیانگر همدردی‌شان بود، در شهرهای سراسر کشور راه‌پیمایی می‌کردند.  آریلا یکی از دختران نوجوانی است که در جلو ی تجمع با مشت‌های گره کرده در حمایت از التمیمی شعار می‌دهد. رنگ موهایش مانند التمیمی قرمز است و کاپشنی مشکی بر تن دارد، وقتی از او دلیل اعتراضش را می‌پرسیم، می‌گوید: «ما نوجوانان عضو انجمن یهودیان امریکایی، برای همه مردم از جمله فلسطینی‌ها صلح می‌خواهیم.  نسل من آمادگی دارد تا صدای اعتراضش را نسبت به اشغالگری‌های اسرائیل بلند کند.  ما می‌خواهیم به التمیمی بگوییم که با او همراه هستیم، از او می‌آموزیم و برای آزادی‌اش مبارزه می‌کنیم.» التمیمی دختری است که در اعتراض به کشته شدن پسرعمویش و حمله نظامیان رژیم صهیونیستی با گاز اشک‌آور به خانه‌اش، به یک سرباز سیلی زد و چند ساعت بعد در خانه‌اش دستگیر شد تا همگان بدانند که مجازات قتل هیچ و مجازات سیلی زدن، به گفته وزیران جنگ و آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی، «سال‌ها زندانی شدن و تبعید» است. در همین حال، با تلاش‌های وکیل مدافع التمیمی، محاکمه او تا ششم ژانویه (17 بهمن) به تعویق افتاده است. مادر عهد نیز که همچنان در بازداشت به سرمی‌برد، در روز مذکور محاکمه خواهد شد.